Hybrydowy motocykl Schneider Electric i Orange County Choppers

Schneider Electric Polska | 25/02/2011 13:02

Owocem współpracy Schneider Electric, globalnego specjalisty w zarządzaniu energią elektryczną, z firmą Orange County Choppers (OCC) jest pierwszy na świecie hybrydowy motocykl custom napędzany silnikiem V-2.

Ten jedyny w swoim rodzaju cruiser dysponuje wyższą prędkością maksymalną, niż 90% współczesnych pojazdów poruszających się po drogach. Hybrydowy motocykl pokazywany jest aktualnie w USA, ale już w marcu zaczyna swój tour po Europie.

Model został zaprojektowany zgodnie z ideą Schneider Electric Korzystaj w pełni ze swojej energii i wykorzystuje najnowsze zielone technologie opracowane przez ekspertów Firmy. Hybrydowy motocykl posiada inteligentny system zarządzania energią, na bieżąco analizuje dane i dokonuje wyboru optymalnego źródła energii. Programowany system kontroli zarządza zarówno zapotrzebowaniem na energię, jak i jej przekazem. Taka kombinacja rozwiązań prowadzi do istotnych, stałych oszczędności energii.


Innowacja + technologia = rozwiązanie na którym można polegać

Motocykl firmy Schneider Electric jest zaprojektowany jako seryjny pojazd hybrydowy umożliwiający ładowanie prądem z domowej sieci energetycznej (PHEV). Przypomina pod tym względem model samochodu Chevy Volt. W trybie pracy wyłącznie na zasilaniu elektrycznym akumulatory A123 zapewniają dość energii, aby przejechać ponad 60 km . W tym trybie umieszczony z tyłu 48-konny silnik elektryczny napędza tylne koło. W drugim trybie uruchamiany jest silnik spalinowy, pełniący rolę generatora dostarczającego energię dla napędzającego koło tylnego silnika elektrycznego. Podobnie jak w modelu Volt, za kontrolę nad obrotami silnika i przepustnicą odpowiada sterownik PLC. Manetka przepustnicy na kierownicy to jedynie potencjometr, który przekazuje informację, czy chcemy jechać szybciej, czy wolniej. Silnik spalinowy ładuje akumulatory w trakcie jazdy. W tym celu wykorzystano także hamowanie regeneracyjne.
Najlepsze osiągi motocykl uzyskuje pracując w trybie czwartym, kiedy oba silniki elektryczne mogą czerpać prąd z akumulatorów. Gdy motocykl przyspiesza do prędkości ok. 10 km/h, wsprzęglony zostaje silnik spalinowy. Całkowity moment obrotowy osiąga wartość 400 Nm - więcej niż w wielu silnikach V8 używanych w samochodach i ciężarówkach, przy planowanym spalaniu rzędu 3,5-4 litrów/100 km w trybie mieszanym. Motocykl przygotowany do jazdy waży 430 kg.
Co ciekawe cała faza projektowania i konstrukcji pojazdu zajęła jedynie 60 dni, wliczając w to szkice konstrukcji, budowę modelu testowego z akumulatorami ołowiowymi, programowanie sterownika PLC i próbne złożenie prototypu przed odesłaniem motocykla do lakierni.
Motocykl zaczyna swój rajd po Europie już w marcu. Będzie można zobaczyć go m.in. w Czechach w Muzeum Techniki w Brnie podczas Schneider Electric Energy Party.


Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.