Piaggio MP3. Dwa przednie koła - rewolucyjny projekt

MIELOCH MOTOCYKLE | 06/02/2009 12:02

Wiosną 1946 roku firma Piaggio wprowadziła na rynek pierwszy model skutera Vespa. Wtedy narodził się fenomen skutera. Skutery zrewolucjonizowały transport i dały Europejczykom poczucie wolności. Od tej pory świat nie był już taki sam. Sześćdziesiąt lat później pojawia się nowy rewolucyjny produkt: PIAGGIO MP3. PIAGGIO MP3 to całkowicie innowacyjny pojazd trójkołowy, wyposażony w dwa koła z przodu i jedno z tyłu. PIAGGIO MP3 to bezpieczeństwo, doskonałe trzymanie się drogi i stabilność, nieosiągalne dla z pojazdów dwukołowych, połączone z mocą, wspaniałymi osiągami, wyjątkową przyjemnością jazdy i łatwością prowadzenia.
Dwa przednie koła PIAGGIO MP3 definiują od nowa pojęcie stabilności, dostarczając nowych rewolucyjnych wrażeń z jazdy.
Przedni most, z dwoma niezależnie zawieszonymi kołami, gwarantuje stabilność większą niż w jakimkolwiek skuterze. Nawet przy dużych prędkościach doskonale trzyma się nawierzchni i pozwala wykorzystać maksymalne możliwości pojazdu, przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.

Rewolucyjne wykorzystanie trzech kół, pokazuje swoje możliwości na mokrym asfalcie, w warunkach krytycznych dla jednośladów.
Podczas jazdy miejskiej PIAGGIO MP3 nie ma sobie równych w kwestii bezpieczeństwa: bruk, nierówny, dziurawy asfalt, szyny są pokonywane bezpiecznie, z niespotykaną dotąd pewnością i łatwością.
Dzięki podobnym do maxi skuterów wymiarom i wyjątkowej zdolności manewrowania PIAGGIO MP3 w środowisku miejskim czuje się bardzo swobodnie. Jest też o łatwy do zaparkowania. Zastosowany system elektryczno-hydraulicznej blokady zawieszenia pozwala na zaparkowanie bez konieczności użycia podnóżka.
W PIAGGIO MP3 droga hamowania jest krótsza o 20% w porównaniu z najlepszymi skuterami.
Udało się osiągnąć, ten nie mający sobie równych w świecie skuterów wynik, dzięki zastosowaniu układu hamulcowego z trzema tarczami hamulcowymi oraz przedniemu mostowi charakteryzującemu się doskonałą przyczepnością do nawierzchni.
Poza miastem PIAGGIO MP3 również pokazuje się od najlepszej strony.
Trzymanie się nawierzchni, bezpieczeństwo w zakrętach, kąt pochylenia w zakręcie, osiągnęły poziom nigdy wcześniej nie spotykany w skuterach, i pozwalają kierującemu na przyjemność szybkiej jazdy po zróżnicowanych drogach.
Jazda PIAGGIO MP3 to wyjątkowa, niespotykana wcześniej przyjemność. Ten innowacyjny pojazd zapoczątkował nową rewolucję w kategorii mobilności i wolności przemieszczania.

Rama pojazdu to kluczowy element projektu PIAGGIO MP3: innowacyjne rozwiązania techniczne i najwyższej jakości materiały, tworzą z PIAGGIO MP3 pojazd wyjątkowy, który od nowa definiuje pojęcie skutera.
Rurowa rama pojazdu, wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości, to owoc projektu wykonanego przy użyciu technologii CAD , FEM (Finite Element Method) oraz analiz komputerowych. Takie elementy jak wytrzymałość strukturalna, masa, zostały perfekcyjne określone i przetestowane począwszy, od wstępnego projektu i weryfikowane w trakcie każdej jego fazy. Do ramy pojazdu jest zamontowane, nigdy wcześniej niespotykane w świecie skuterów, innowacyjne zawieszenie na czworoboku przegubowym.
Oryginalny projekt Piaggio, w którym mechanizm zawieszenia złożony jest z czterech aluminiowych wahaczy, zawieszonych, na czterech takich samych przegubach sztywno połączonych z ramą centralną oraz dwóch bocznych prowadnicach rurowych połączonych z wahaczami za pośrednictwem sworzni i łożysk kulkowych. Boczne rury obracają w klasyczny sposób prawą i lewą kolumnę kierownicy, jak w wahaczu jednoramiennym.

W PIAGGIO MP3 zastosowano 3 koła o średnicy 12 , z szerokimi oponami: 120/70 z przodu; 130/70 z tyłu, które współpracując z rewolucyjnym przednim zawieszeniem, pozwalają na osiągnięcie kąta pochylenia od pionu aż do 40°- w połączeniu z dynamiką jazdy normalnego jednośladu. Gwarantują również lepsze trzymanie się drogi na każdej nawierzchni, a szczególnie na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Zawieszenie na czworoboku przegubowym oferuje ponadto większą stabilność przy dużej prędkości. W warunkach gdy inne duże skutery mogą wpaść w poślizg PIAGGIO MP3 trzyma mocno się drogi.
Rama pojazdu jest zakończona z tyłu wahaczem jednoramiennym z dwoma amortyzatorami hydraulicznym o podwójnym działaniu i sprężyną regulowaną w czterech położeniach

PIAGGIO MP3 wyróżnia się nie tylko dzięki nadzwyczajnej stabilności, ale także zadziwiającym możliwościom w fazie hamowania, gwarantowanym przez współpracę 3 tarcz hamulcowych o średnicy 240 mm (zaciski z podwójnymi 30mm tłoczkami) i zawieszenia na czworoboku przegubowym. Wynikiem tego jest rekordowo szybkie wytracanie prędkości (ok 8 m na sekundę) i w porównaniu do tradycyjnych skuterów droga hamowania krótsza o 20%, do nawet 24%, w warunkach złej i bardzo złej przyczepności nawierzchni.

PIAGGIO MP3 wyróżnia się dzięki innowacyjnemu i przyciągającemu w oko wyglądowi, zachowując jednocześnie wyraźne akcenty gamy skuterów Piaggio GT. Wprowadzenie najnowszego rozwiązania z dwoma kołami z przodu, nie zakłóca płynności linii nadwozia PIAGGIO MP3. Proporcje i wymiary są podobne do normalnego kompaktowego skutera klasy GT, z dodatkowymi 420 mm na rozstaw przednich kół . Dzięki temu PIAGGIO MP3 może być homologowany jak tradycyjny motocykl jednośladowy.

Nadwodzie PIAGGIO MP3 zaprojektowane, aż w najmniejszych detalach w CAD, zapewnia doskonałą ochronę. Zostało to dokładnie przetestowane w tunelu aerodynamicznym. Wygląd przedniej części, rewolucyjny ze względu na zastosowaną koncepcję i rozwiązanie techniczne, charakteryzują linie i powierzchnie, zbliżone do samochodowych. Przednie zespoły optyczne z połączeniu z owiewką, tworzą jednolitą całość, która oprócz dodania smukłości, dynamiki sylwetce pojazdu, tworzy element chroniący kierującego.
Boczne części osłony przedniej wykonano z wytrzymałego, odpornego na uderzenia tworzywa. Chronią one zarówno kierującego jak i pojazd. W tylnej części zastosowano natomiast rozwiązanie mające na celu zapewnienie jak największej wygody, a także możliwości załadunkowych. Tylna klapa schowka, lakierowana w kolorze pojazdu, uzupełnia sylwetkę pojazdu i pozwala na bezpośredni dostęp do schowka pod siedzeniem.
Schowek pod siedzeniem ma pojemności 65 litrów i podwójny dostęp przez tylna klapę schowka oraz po poniesieniu siedzenia. Schowek pod siedzeniem może wygodnie pomieścić dwa kaski integralne i niewielką torbę, a nawet przedmioty o długości do 1 metra. Pod siedzeniem znajdziemy również pokrowiec przeciwdeszczowy na siedzenie oraz światło, przydatne do oświetlenia schowka.

Już od pierwszych faz projektowania PIAGGIO MP3 zastosowano najbardziej zaawansowane programy obliczeniowe i trójwymiarowe modele, w celu osiągnięcia najwyższej ergonomii pojazdu. W rezultacie powstał topowy pojazd jeżeli chodzi o wygodę, bezpieczeństwo i łatwość użytkowania.
Przednia osłona zapewnia doskonałą ochronę. Wygodna kanapa zaprojektowana dla PIAGGIO MP3 jest przystosowana i gwarantuje komfort kierującym o różnym wzroście i wadze.
Miękka wyściółka oraz kształt wbudowanego oparcia mają za cel zapewnienie doskonałej ergonomii, natomiast wysokość kanapy (tylko 780 mm) gwarantuje łatwość manewrowania, w każdych warunkach. Optymalna jest także różnica wysokości między kierującym, a pasażerem, a także wygodne uchwyty tylne, zapewniająca komfort i ochronę, także dla pasażera. Zamek kanapy oraz tylnego schowka można otworzyć przy użyciu praktycznego pilota, wbudowanego w kluczyk.

Wygodny, zwinny, zabawny i ......łatwy do zaparkowania. Z PIAGGIO MP3 można zapomnieć o problemach z parkowaniem: dzięki innowacyjnemu zastosowaniu trzech kół.
PIAGGIO MP3 jest wyposażony w rewolucyjny system elektryczno-hydraulicznej blokady zawieszenia przedniego, który pozwala pojazdowi stabilnie stać, także bez użycia klasycznego podnóżka (w który pojazd jest też wyposażony). Po włączeniu przycisku na kierownicy, system zaczyna działać na układ toczny zawieszenia i pozwala na zaparkowania bez użycia podnóżka. Zablokowanie układu tocznego zawieszenia jest możliwe za pośrednictwem przekaźnika. Uruchamia on mechanicznie zacisk centralny układu blokującego, wytwarzający ciśnienie w układzie hydraulicznym, który blokuje amortyzatory.

Centralka kontrolna pozwala na uruchomienie przekaźnika, po włączeniu przycisku przez kierującego, tylko przy prędkościach w zakresie 10 km/h- 23 km/h, w zależności od intensywności hamowania. Ponadto przepustnica gaźnika musi być zamknięta, a obroty silnika poniżej 3.000 obr/min.

Dla zagwarantowania pełnego bezpieczeństwa kierującemu, urządzenie blokady zawieszenia wyłącza się automatycznie, gdy prędkość pojazdu przekracza 15 km/h, i gdy jednocześnie przepustnica gaźnika nie jest całkowicie zamknięta lub gdy obroty silnika są powyżej 3.000 obr/min.

Wygodna dźwignia, usytuowana od strony wewnętrznej osłony przedniej, uruchamia hamulec postojowy, który pozwala na bezpieczne parkowanie, bez użycia podnóżka nawet na pochyłym terenie. Ponadto system pozwala parkować dwa przednie koła na różnicy poziomów do 20 cm.

Deska rozdzielcza PIAGGIO MP3 pozwala kierującemu, w każdym momencie, mieć pod kontrolą wszystkie niezbędne informacje i zawiera: prędkościomierz, wskaźniki poziomu paliwa, temperatury cieczy chłodzącej, zegarek, licznik przebiegu całkowitego i okresowego, kontrolki rezerwy paliwa, ciśnienia oleju, kierunkowskazów, świateł krótkich i drogowych, otwarcia kanapy/ klapy tylnej schowka, immobilizera . Przy odpowiednim ustawieniu kluczyka w stacyjce, możliwe jest otwarcie klapki wlewu paliwa i klapy tylnej schowka.

PIAGGIO MP3 jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych Piaggio Quasar 250 ie oraz Leader 125.
Quasar 250 ie jest nową jednostka napędową Piaggio: 4 suwową, 4 zaworową, chłodzoną cieczą, spełniającą normy emisji spalin. Nowa generacja jednostek Quasar, z elektronicznym wtryskiem paliwa jest rezultatem pracy działu konstrukcyjnego silników Piaggio, gdzie zrealizowano jednostkę najwyższej jakości, przyjazną dla środowiska. Ograniczenie emisji związków szkodliwych dla środowiska, otrzymano dzięki użyciu zaawansowanego wtrysku


Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.