Audi zaprezentowało nową generację swojej flagowej limuzyny A8. Nowy model posiada nadwozie o długości 513,7 cm, szerokości 194,9 cm i wysokości 146 cm, natomiast rozstaw wynosi 299,2 cm. Nieco później w ofercie znajdzie się wersja z przedłużonym rozstawem osi. Konstuktorzy z Ingolstadt postarali się, aby współczynnik oporu powietrza był bardzo niski. Wynosi on zaledwie 0,26, co jest wynikiem godnym typowo sportowych samochodów.
Konstrukcja auta bazuje na modularnej platformie, użytej także w modelu A4, tyle że do budowy A8 zostało wykorzystanych więcej lekkich materiałów, takich jak aluminium czy stopy magnezu. Wszystko po to, aby obniżyć masę samochodu (waży około 40 procent mniej od porównywalnej karoserii stalowej) i poprawić jego dynamikę.
Audi A8 charakteryzuje się eleganckim nadwoziem i luksusowym wnętrzem, które ma oczywiście także zapewnić maksimum bezpieczeństwa podróżnym. Imponuje wysoka jakość wykonania, a komfort pasażerów jeszcze poprawiono, dzięki regulowanym elektrycznie tylnym siedzeniom.
Spośród szeregu nowoczesnych technologii wyróżnia się system Multi Media Interface (MMI), który w połączeniu z systemem nawigacji posiada panel dotykowy, a kierowca może intuicyjnie sterować wieloma funkcjami, np. wprowadzić punkt docelowy do nawigacji, pisząc litery na panelu. MMI jest też połączony z systemami wspierającymi kierowcę i systemami zwiększającymi bezpieczeństwo. Z wyprzedzeniem odczytuje przebieg trasy i przekazuje dane do modułów sterowania automatycznej przekładni, reflektorów i układu Stop & Go. W A8 dostępny będzie także tzw. asystent widoczności w nocy z funkcją identyfikacji pieszych.
Nowy model początkowo pojawi się w sprzedaży z silnikami V8 4.2 FSI oraz 4.2 TDI. Ten pierwszy rozwija moc 372 KM i 445 Nm momentu obrotowego, rozpędzając to auto do 100 km/h w 5,7 sekundy. Jeśli wierzyć producentowi, to średnie spalanie ma wynieść 9,5 l/100 km.
Z kolei Diesel dysponuje mocą 350 KM i potężnym momentem obrotowym wynoszącym 800 Nm, co pozwala przyspieszyć do setki w zaledwie 5,5 sekundy. Średnie zużycie oleju napędowego ma nie przekraczać 7,6 l/100 km.
W drugiej połowie przyszłego roku do oferty dołączy także benzynowa jednostka 3.0 V6 TDI w dwóch odmianach. Pierwsza będzie dysponować mocą 250 KM i momentem obrotowym 550 Nm. W tej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,6 sekundy, a średnie spalanie nie przekracza 6,6 l/100 km. Druga odmiana posiada jedynie 204 KM, a zużycie paliwa wynosi 6 l/100 km.
Jeszcze później ma wejść na rynek Audi A8 z napędem hybrydowym. Nieoficjalne informacje mówią także, że prawdopodobnie powstanie też sportowa odmiana, która ma być konkurencją dla Mercedesa S65 AMG.
Wszystkie modele wyposażono w sterowaną elektronicznie 8-stopniową skrzynię biegów typu tiptronic oraz stały napęd na cztery koła Quattro, z wyjątkiem najsłabszej i jednocześnie najtańszej wersji (z silnikiem 204 KM), która posiada napęd na przednie koła.
Na europejskich rynkach Audi A8 ma dwóch godnych siebie rywali - Mercedesa klasy S i BMW serii 7. Czy zdoła skutecznie z nimi powalczyć pokaże czas.
W Polsce nowe Audi będzie można kupić w pierwszym kwartale przyszłego roku i wtedy też poznamy jego ceny.