MITSUBISHI - nowy Colt

www.mitsubishi-motors.pl | 03/10/2008 10:10

Jeszcze nie ucichły echa premiery całkowicie nowych modeli rodziny Lancer, a przedstawiona w Paryżu kolejna generacja samochodu Colt potwierdza strategiczną ekspansję Mitsubishi Motors Europe na rynku aut osobowych z użyciem pełnej gamy modelowej wyróżniających się wyglądem i jakością pojazdów, których znakiem rozpoznawczym będzie charakterystyczny wlot powietrza przywodzący na myśl samoloty myśliwskie.

Na rynkach krajów europejskich Colt nowej generacji (z wyjątkiem wariantów Clear Tec) będzie debiutował w październiku i listopadzie.

Tak jak poprzednio, samochód będzie powstawał w holenderskich zakładach Mitsubishi Motors NedCar w miejscowości Born, a produkcja rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu.

Ewolucja
Podczas, gdy nowy Lancer wraca w miejsce zajmowane kilka lat temu w segmencie C/D przez modele Carisma / Lancer / Galant, to nowy Colt jest bezpośrednim następcą samochodu, który wyraźnie zaznaczał obecność firmy Mitsubishi na mapie segmentu B od połowy roku 2004.

267 tys. sprzedanych samochodów później i przy 80% nabywców przesiadających się do tego modelu z produktów konkurencji, Mitsubishi Motors chce nie tylko cieszyć się odniesionym sukcesem, ale też zadbać o przyszłość, oferując dojrzalszy, ale wciąż charakterystyczny samochód:
- bardziej dostosowany do gamy modelowej Mitsubishi ( ostrzejsza stylizacja, charakterystyczny grill w stylu myśliwca);
- bardziej dopasowany do pozycji rynkowej (nowe 3 i 5-drzwiowe usportowione wersje Ralliart);
- lepiej wkomponowany w najnowsze trendy rynkowe (zapowiadane wersje 1.1 oraz 1.3 o niskiej emisji zanieczyszczeń Clear Tec)
- bardziej spójny (mniej różnic pomiędzy wersjami 3- oraz 5 drzwiowymi)
- bardziej dojrzały (tradycyjna jakość, elastyczna przestrzeń bagażowa, komfort użytkowania, poziom drgań i hałasu, dynamika jazdy)

Colt - bardziej komfortowy niż kiedykolwiek wcześniej, junior rodziny samochodów osobowych Mitsubishi, jest gotów podjąć walkę w bardzo konkurencyjnym segmencie europejskiego rynku samochodowego, na którym aż roi się od nowych, lub przynajmniej odnowionych samochodów sprzedawanych łącznie w ilości ponad 4 milionów egzemplarzy rocznie.

Colt będzie ważnym samochodem z punktu widzenia planowanej wielkości sprzedaży i potencjału Mitsubishi w Europie, szczególnie w okresie kurczącego się rynku. Colt pełni też istotną rolę w firmowej strategii obniżania emisji CO2, ponieważ stanowi znaczącą część sprzedaży Mitsubishi w Europie (około 65 tys. sztuk przy całkowitej sprzedaży około 250 tys. sztuk), napędzany jest niewielkimi silnikami (o pojemnościach 1.1, 1.3 oraz 1.5 litra), a dodatkowo wkrótce pojawią się ekologiczne wersje Clear Tec.

Wersje Clear Tec wyposażone będą w pakiet rozwiązań technicznych służących obniżeniu emisji dwutlenku węgla. Będą to m.in. układ automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika w czasie postojów w jeździe miejskiej (AS&G) oraz w systemy hamulcowe z rekuperacją energii, co pozwoli obniżyć emisję CO2 o ponad 10% (dokładna wartość zależy od wersji silnikowej i będzie określona po homologacji pojazdu). Częścią programu Clear Tec dla modelu Colt będzie też samochód z silnikiem spalającym mieszankę benzyny i etanolu (Flex Fuel FFV). W ten sposób Colt w wersji Clear Tec będzie ekologicznym przedstawicielem Mitsubishi w segmencie B, podczas gdy nowy ekologiczny Lancer lokujący się na granicy segmentów C i D, napędzany całkowicie nowym, własnym dieslem firmy MMC, spełniającym normę Euro 5, będzie wprowadzony na rynek wiosną roku 2009.

Forma podąża za treścią
Jako najmłodszy członek rodziny o wielkich sportowych tradycjach, nowy Colt swoimi ostrymi kształtami nawiązuje do większego Lancera, a to dzięki całkowicie odświeżonej stylizacji opracowanej przez Mitsubishi Design Europe (studio projektowe, którego pierwszym dziełem był wysoko ceniony Colt poprzedniej generacji).

Podwyższony profil poprzednika przypominającego małego minivana teraz obniżono, samochód jest też optycznie szerszy, ale najbardziej rzuca się w oczy jego agresywny grill inspirowany stylem odrzutowego myśliwca i całkowicie nowy wygląd przedniej części nadwozia.

Nowy, ostry wizerunek samochodu jest konsekwentnie odzwierciedlony w całym projekcie Colta. Muskularne kontury przednich błotników współgrają z przednimi reflektorami przywodzącymi na myśl skośne oczy samuraja, a wszystko to inspirowane stylem nowego Lancera sprawi, że nowy Colt nie pozostanie na drodze niezauważony.

Patrząc z boku widzimy wydłużoną linię okien, czemu służą czarne nakładki słupków C i D (słupek D tylko w wersji 5-drzwiowej) i czarne uszczelki szyb.

Z kolei tylna część samochodu w wersji 5-drzwiowej (z zachodzącymi na boki, zwężonymi, obniżonymi światłami, nowym kształtem drzwi bagażnika i mocniej ukształtowanym zderzakiem) dodaje charakteru poprzez wyraźne wizualne obniżenie i poszerzenie nadwozia. W wyrazistej wersji 3-drzwiowej, zmiany w tylnej części nadwozia obejmują nowy zderzak i nowe (wykonane w ciemnej tonacji) oprawy świateł.

Nowe obręcze kół dopełniają całości, co szczególnie dobrze pokazują wykonane w ciemnej tonacji pięcioramienne obręcze wersji Ralliart, które przypominają koła stosowane w modelu 2009 Lancer Ralliart, ale też nawiązują do tradycyjnych japońskich rozwiązań znanych z dynamicznych sedanów z lat 60-tych i 70-tych, jak choćby Mitsubishi Lancer 1600 GSR z roku 1973.

a treść wspiera formę
Dynamiczniejsza forma nowych modeli Mitsubishi wymagała dokonania zmian mechanicznych, które pozwolą odczuć tę dynamikę także zza kierownicy każdej dostępnej wersji (od pełnego wigoru 75-konnego 3-cylindrowego Colta 1.1, po słynnego Lancera Evolution z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 295 KM).

Zgodnie ze sportową tradycją marki Mitsubishi, a także nawiązując do zaprezentowanych już z logo Ralliart cztero- i pięciodrzwiowych turbodoładowanych lancerów 2.0 o mocy 240 KM, w ofercie pojawia się Colt Ralliart 1.5 turbo 150 KM w wersji trzy- i pięciodrzwiowej.

W porównaniu do poprzednika oznaczonego Colt CZT, nowy Colt Ralliart otrzymał zawieszenie zmodyfikowane w ośmiu istotnych punktach, co pozwoli na dynamiczniejszą jazdę, w tym ograniczone będą przechyły nadwozia, a to dzięki zastosowaniu grubszych drążków stabilizujących w przednim zawieszeniu.

Colt Ralliart przyspiesza szybciej od poprzednika, od 0 do 100 km/h różnica wynosi 0,6 sekundy, co pozwala osiągnąć 100 km/h po 7,4 sekundy, jednocześnie prędkość maksymalna i zużycie paliwa pozostały bez zmian.

W nowej gamie coltów, Ralliart nie tylko zastępuje 3-drzwiowego Colta CZT, ale też powiększa rynkowe możliwości usportowionej odmiany samochodu poprzez dodanie wersji 5-drzwiowej, która będzie stanowiła 40% produkcji coltów opatrzonych logo Ralliart. Technicznie bardzo zbliżony do wersji 3-drzwiowej, samochód ten oferuje wygodę korzystania z tylnych drzwi, większą elastyczność aranżacji przestrzeni, a także nieco bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie.

Nie tylko Ralliart
Podobnie, jak poprzednik, Colt nowej generacji oferuje kilka opcji silnikowych.
1.1 benzynowy 1.3 benzynowy* 1.5 benzynowy
pojemność skokowa 1124 cm3 1332 cm3 1499 cm3
moc maksymalna 75 KM @ 6000 obr/min 95 KM @ 6000 obr/min 109 KM @ 6000 obr/min
moment maksymalny 100 Nm @ 4000 obr/min 125 Nm @ 4000 obr/min 145 Nm @4000 obr/min prędkość maksymalna 165 km/h 180 km/h 190 km/h

* z przekładnią manualną 5-biegową lub przekładnią zautomatyzowaną AllShift

Rozważając wyposażanie Colta w silniki Diesla należało uwzględnić następujące czynniki:
- brak możliwości dostosowania dotychczas stosowanego silnika 1.5 do wymogów normy Euro 5,
- niski udział coltów z silnikiem Diesla w wolumenie sprzedaży od roku 2004 (tylko 13%),
- rosnące ceny oleju napędowego, niwelujące już niemal w całości korzyści ekonomiczne dla klienta wybierającego silnik Diesla, zdecydowano więc zaniechać wyposażania Colta nowej generacji w silniki Diesla.

Zamiast tego Mitsubishi wybrało drogę bardziej obiecującą w dłuższej perspektywie, polegającą na opracowaniu dla Colta serii rozwiązań prowadzących do obniżenia emisji dwutlenku węgla (Low CO2). Pod nazwą Clear Tec wiosną roku 2009 pojawią się samochody wyposażone w system AS&G i silniki spalające mieszankę benzyny z etanolem (Flex Fuel - FFV).

Dorastanie
Colt nowej generacji to także lepsze i przyjemniejsze miejsce do odbywania wielogodzinnych podróży, zarówno w warunkach ruchu miejskiego, jak i na autostradach. Samochód zmienił się tak, jak chcieli tego klienci pytani przez ostatnie 4 lata o opinię na temat poprzedniego modelu.

- Inżynierowie firmy Mitsubishi Motors poświęcili wiele czasu i energii na ograniczenie poziomu drgań i hałasów (NVH). Zastosowanie dodatkowych wykładzin tłumiących, przekładek izolacyjnych i zwiększenie gęstości materiału przekładek, pozwoliło na tyle znacząco obniżyć poziom drgań i hałasów, że Colt stał się cichszy od swoich głównych konkurentów (obiektywne pomiary współczynnika artykulacji w teście Mitsubishi Motors Europe wykazują poprawę o 5%).

- Specjaliści wyposażenia wnętrza Mitsubishi Motor Europe pracowali nad subtelniejszą fakturą czarnego poszycia tablicy rozdzielczej oraz nad wyższej jakości materiałami pokrywającymi siedzenia.

- Nowe poszycie połączono z przeprojektowaną tablicą rozdzielczą, do której włączono wiele elementów stosowanych w modelu Lancer (między innymi koło kierownicy, wyświetlacz wielofunkcyjny, bursztynowe podświetlenie wskaźników), zadbano o lepsze wkomponowanie systemu audio, a nieco ekstrawaganckie jasnoniebieskie półprzeźroczyste elementy wnętrza zostały zastąpione bardziej stonowanymi, ciemnymi i srebrnymi akcentami.

- Wzbogacone zostało wyposażenie samochodu, wprowadzono nowe elementy, jak tempomat, sygnalizacja awaryjnego hamowania, oświetlenie drogi do domu (Coming Home), gniazdo AUX do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku systemu audio, a także wskaźnik załączonego biegu.

- Na końcu, zapożyczono z Lancera Sportback jego przesłanie (dużo stylu + odrobina elastyczności), dzięki czemu nowy Colt pozwala na lepsze wykorzystanie swojego całkiem sporego wnętrza, a to dzięki całkowicie płaskiej podłodze przestrzeni ładunkowej (obecnie bez potrzeby wyjmowania tylnych siedzeń, gdyż cecha ta nie była uważana za bardzo istotną przez klientów), wprowadzono także regulowaną wysokość podłogi bagażnika, co pozwoliło zwiększyć objętość przestrzeni ładunkowej (z 854 l w poprzednim modelu do 1032 l w modelu nowej generacji).


Galeria:

Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.

Nowość dostępna w sieci:

Mitsubishi