Pierwsze zastosowanie nowej platformy, opracowanej przez Grupę VW dla tego segmentu samochodów
Nowy kształt projektu, podkreślony przez linie geometryczne
Obniżony poziom emisji CO2
Nowy SEAT Ibiza będąc pełen energii oraz młodzieńczej dynamiki, pozostaje jednak wierny swojej tradycji. Stanowi on innowacyjną propozycję, której jakość, sportowy charakter oraz nowa koncepcja wzornictwa strzały ( Arrow Design ) doskonale łączą się z wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz komfortem. Samochód pokazuje, jak dobrze nowa platforma, opracowana przez Grupę VW dla tego segmentu samochodów, adaptuje się do tej nowej konstrukcji.
Nowy SEAT Ibiza produkowany jest wyłącznie w zakładach Martorell przy zastosowaniu najnowszych technologii. Pozwoliło to skrócić czas opracowania konstrukcji o 14 miesięcy, w porównaniu z poprzednim modelem SEAT-a Ibizy. Na wstępnym etapie rozwoju, zamiast tradycyjnych, fizyczny modeli, wykorzystano komputerowe modele wirtualne. W rezultacie, skrócono czas opracowywania konstrukcji, obniżono koszty projektu, lecz przede wszystkim uzyskano najwyższą jakość w segmencie.
Szczególną uwagę zwrócono na detale samochodu, tak zewnętrzne, jak i wewnętrzne. W nowym modelu można znaleźć szereg elementów, które zostały opracowane z niezwykłą dbałością o szczegóły, na przykład detale deski rozdzielczej, tablicy przyrządów, nowe dysze układu nawiewu lub też konsola centralna, w której możliwe jest umieszczenie nowo zaprojektowanego radioodbiornika, wyposażonego w łącze Bluetooth, którym można sterować także za pomocą przełączników umieszczonych w kolumnie kierownicy.
Zewnętrznie, nowa koncepcja wzornictwa strzały ( Arrow Design ) stanowi odważną deklarację, w której nisko umieszczone przednie reflektory oraz osłona chłodnicy nadają samochodowi sportową , dynamiczną sylwetkę. Nowa filozofia projektowania jest także widoczna w zmienionej, dynamicznej linii opływającej boki samochodu. Solidna konstrukcja tyłu samochodu oraz atrakcyjny kształt nadkoli stanowią dopełnienie wyglądu nowego SEAT-a Ibizy, pierwszego produkcyjnego modelu, zaprojektowanego przez dyrektora ds. projektowania firmy SEAT, Luca Donckerwolke.
Nowa platforma
Nowa platforma, wykorzystana w konstrukcji nowego SEAT-a Ibizy, pozwoliła na wydłużenie rozstawu osi 7 mm oraz na poszerzenie rozstawu kół, o 30 mm z przodu oraz, o 33 mm z tyłu samochodu. Oznacza to modyfikację konstrukcji przekładni kierowniczej, elementów przedniego podwozia, drążków stabilizatora, drążków wahacza oraz mocowanych do nadwozia silent-bloków.
Zwiększona odległość pomiędzy osiami oraz koła o większej średnicy pozwoliły na ewolucję koncepcji zwinnego podwozia ( Agile Chassis ), co wpłynęło na poprawienie sprawności zawieszenia, układu kierowniczego oraz układu hamulcowego.
Wszystkie te zmiany zapewniły nowemu modelowi SEAT-a poprawioną dynamikę, zwiększony komfort jazdy, więcej miejsca w środku oraz większą praktyczność. Zwiększona o 8% pojemność bagażnika czyni z nowej Ibizy lidera w tym segmencie samochodów - 292 litry pojemności (25 więcej, niż w poprzednim modelu SEAT-a Ibizy.)
Wsparcie dla środowiska
Nowy model SEAT-a Ibizy jest przyjazny dla środowiska pojazd może niemalże w całości zostać poddany recyklingowi, a jego poziom emisji CO2 został obniżony dla wszystkich wersji silnikowych. W przypadku silników wysokoprężnych, poziomy emisji nie przekraczają 124 g/km, a w przypadku silników benzynowych, są one niższe, niż 160 g/km.
Dużo czasu poświęcono również bezpieczeństwu, wykorzystując rozbudowane symulacje komputerowe, przeprowadzając rzeczywiste testy zderzeniowe oraz pokonując samochodem, w ramach testów drogowych, ponad 2 miliony kilometrów. Dodanie standardowej poduszki powietrznej, chroniącej głowę i klatkę piersiową, zwiększa w nowej Ibizie bezpieczeństwo pasażerów. Zadbano również o bezpieczeństwo pieszych, wraz z wprowadzeniem nowej konstrukcji maski oraz przedniego zderzaka.
Co więcej, Ibiza 2008 jest wyposażana standardowo, na wybranych rynkach takich, jak Hiszpania, czy też Niemcy, w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP, jak również w układ Hill Hold Control, który pozwala na utrzymanie samochodu w miejscu, na pochyłej drodze, przez dwie sekundy, w czasie pomiędzy puszczeniem pedału hamulca oraz naciśnięciem pedału przyspieszenia. W pojeździe w wersjach Stylance i Sport (w wersji Reference w opcji) zastosowano także funkcję sterowania kierunkiem świecenia lamp przeciwmgielnych, która znacznie poprawia widoczność w zakrętach. Mechanizm sterowania kierunkiem wiązki światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu albo też, kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza określoną wartość progową.
Inne ważne, nowe opcjonalne rozwiązania, o których warto wspomnieć, to: reflektory biksenonowe z układem AFS (Adaptive Frontlighting System), tylne czujniki parkowania, zintegrowany z radioodbiornikiem moduł Bluetooth oraz umieszczona w centralnej części deski rozdzielczej instalacja, umożliwiająca podłączenie określonych modeli przenośnych systemów nawigacji satelitarnej.
SEAT Ibiza oferuje trzy silniki benzynowe i cztery wersje wysokoprężne. Obecnie dostępne jednostki benzynowe to: 3-cylindrowy, 70-konny silnik o pojemności 1,2 litra oraz dwa 4-cylindrowe, o pojemnościach 1,4 i 1,6 litra osiągające moce 85 KM i 105 KM. W palecie silników wysokoprężnych znajdują się: 3-cilindrowy, 80-konny silnik 1,4 TDI oraz trzy wersje jednostki 1,9 TDI, 90-konna i dwie wersje 105-konne. Wszystkie jednostki napędowe są sprzęgnięte z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów. Nowy SEAT Ibiza będzie dostępny w trzech wersjach wykończenia Reference, Stylance oraz Sport, charakteryzujących się bardzo bogatym wyposażeniem, nawet w przypadku podstawowego modelu. SEAT planuje również w najbliższym czasie wprowadzenie benzynowej wersji 1,6 105 KM sprzęgniętej ze skrzynią automatyczną DSG