Goodyear FUELMAX – pierwsze opony klasy A na oś sterującą dostępne na europejskim rynku

informacja prasowa | 09/01/2014 15:01

Warszawa, 8 stycznia 2014 r. – Dobra wiadomość dla operatorów europejskich flot pojazdów ciężarowych: od stycznia br. na rynkach wszystkich krajów Europy[1] jest dostępna nowa, efektywna paliwowo linia opon FUELMAX. W ofercie znajduje się pierwsza opona na oś sterującą, która uzyskała klasę A pod względem efektywności paliwowej w ramach unijnego systemu etykietowania opon. Montaż nowych opon Goodyeara może oznaczać dla floty oszczędność nawet 256 tys. euro, czyli ponad milion złotych rocznie[2].

Najnowsza linia FUELMAX to trzy rodzaje produktów: opona FUELMAX S na oś sterującą, FUELMAX D na oś napędową i FUELMAX T na oś wleczoną. Warto zaznaczyć, że na unijnej etykiecie opony na oś sterującą i wleczoną otrzymały ocenę A w zakresie efektywności paliwowej. FUELMAX S 385/55 R22.5 na oś sterującą jest prawdopodobnie pierwszą tego typu oponą na rynku[3], która uzyskała najwyższą ocenę pod względem oszczędności paliwa.

Finansowe i ekologiczne korzyści oferowane przez opony FUELMAX są znaczące. Operator floty 50 pojazdów ciężarowych może oszczędzić nawet 256 tys. euro, czyli ponad milion złotych rocznie, montując opony FUELMAX zamiast opon tego samego rozmiaru, ale posiadających klasę D w zakresie efektywności paliwowej. Na oszczędności te składa się zmniejszenie kosztów paliwa o 5120 euro oraz redukcja emisji dwutlenku węgla o 8975 kg na pojazd w ciągu roku[4].

„Dzięki udoskonalonej efektywności paliwowej opony Goodyear FUELMAX pozwalają flotom na znaczne oszczędności paliwa. Przynoszą też inne ważne korzyści, takie jak długie przebiegi i sprawność osi napędowej w warunkach zimowych. Ponadto nowa linia opon po raz kolejny potwierdza innowacyjność naszej firmy.
Z dumą prezentujemy pierwszą na rynku oponę klasy A na oś sterującą. To kolejny przykład tego, że wprowadzamy na rynek produkt o najlepszych parametrach – naszym dziełem była również udostępniona w 2010 roku pierwsza opona do naczep, która również uzyskała najwyższą ocenę A na etykiecie.  Było to ogumienie Marathon LHT II, poprzednik FUELMAX T” – powiedział Boris Stevanovic, Dyrektor marketingu opon do pojazdów ciężarowych Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Linia FUELMAX, która miała swoją premierę we wrześniu 2013 r., zapewnia najniższy współczynnik oporu toczenia spośród wszystkich opon ciężarowych Goodyeara do zastosowań drogowych. Oferując obniżenie oporu toczenia, nawet o 10% w porównaniu z poprzednim modelem[5], opony te pozwalają oszczędzać paliwo i ograniczać emisję dwutlenku węgla. Produkt ten osiąga również przebiegi dłuższe nawet o 15%[6], jednocześnie zapewniając większą wszechstronność i lepsze parametry trakcyjne. Klasyfikacja opon FUELMAX potwierdza ich wyjątkową jakość.  Dowodem na to jest kategoria A w zakresie efektywności paliwowej w przypadku opony FUELMAX 385/55 R22.5 na oś sterującą i FUELMAX T 435/50 R19.5 na oś wleczoną, a także przeważająca klasa B w innych rozmiarach[7].  

ROZMIAR

INDEKS

OBCIĄŻENIA

SYMBOL PRĘDKOŚĆI

EFEKTYWNOŚĆ

PALIWOWA

PRZYCZEPNOŚĆ

NA MOKREJ NAWIERZCHNI

POZIOM HAŁASU
(dB)

Goodyear FUELMAX S (OŚ STERUJĄCA)

295/80 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

315/60 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

315/70 R22.5 HL

156/150

L

B

B

71 ))

315/80 R22.5

156/150 (154/150)

L (M)

B

B

71 ))

355/50 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

385/55 R22.5

160 (158)

K (L)

A                                          

C

70 )

385/65 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

Goodyear FUELMAX D (OŚ NAPĘDOWA)

295/80 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

315/60 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

315/70 R22.5

154/150 (152/148)

L (M)

B

B

72 )

315/80 R22.5

156/150 (154/150)

L (M)

C

B

72 )

Goodyear FUELMAX T (OŚ WLECZONA)

385/55 R22.5

W przygotowaniu

W przygotowaniu

385/65 R22.5

160 (158)

K (L)

B

C

72 ))

435/50R19.5

160

J

A

C

71 ))

Testy terenowe FUELMAX

W ramach prac badawczo-rozwojowych nad nowymi oponami przeprowadzono testy terenowe, między innymi z udziałem francuskiej firmy Transports Pedretti.

„W 12 miesięcy pokonaliśmy około 150 tys. kilometrów na oponach FUELMAX.
W tym okresie uzyskaliśmy zużycie paliwa na poziomie 33 litrów na 100 km.
W porównaniu z obecnie stosowanymi oponami[8], daje nam to oszczędność rzędu
1600 euro rocznie na każdym pojeździe” – powiedział Cédric Pedretti, właściciel Transports Pedretti. 

Zdolność do jazdy zimą i nowe technologie

Opony na oś napędową FUELMAX spełniają wymagania stawiane oponom zimowym, dlatego widnieje na nich symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF) oraz oznaczenie M+S. Oznacza to, że są to opony naprawdę wielosezonowe.

Nowe technologie odgrywają ważną rolę w osiąganiu wysokich parametrów jezdnych. W oponie FUELMAX S zastosowano między innymi IntelliMax Groove Technology. Optymalizuje ona opór toczenia dzięki „ukrytej” rzeźbie bieżnika wtopionej w oponę. W miarę zużywania się bieżnika, eksponowane są nowe rowki, które pomagają zachować optymalny opór toczenia opony.

Bieżnikowanie i wydłużone życie opon

We wrześniu ubiegłego roku wprowadzono do oferty również bieżnikowane wersje opon TreadMax oraz FUELMAX D i T. Opony te produkowane są w oparciu
o najnowsze technologicznie karkasy Goodyeara, z wykorzystaniem tych samych wzorów bieżnika i materiałów, co nowe opony, dlatego ich sprawność jest bardzo zbliżona. Tak jak wszystkie opony Goodyeara do pojazdów użytkowych, ogumienie FUELMAX można pogłębiać i bieżnikować.

Goodyear KMAX: brat bliźniak modelu FUELMAX

W tym samym czasie, co FUELMAX, do oferty wprowadzono linię Goodyear KMAX. Jak sama nazwa wskazuje, są to opony projektowane pod kątem jak najdłuższych przebiegów. Opony KMAX oferują maksymalne przebiegi
i doskonałą trakcję przez cały rok, bez kompromisu jeśli chodzi o inne kluczowe parametry.

W skład linii KMAX wchodzą opony na oś sterującą KMAX S, opony na oś napędową KMAX D oraz opony do naczep KMAX T. Linia ta oferuje przebiegi nawet o 35% dłuższe niż odpowiadające im opony Goodyear Regional Haul[9], przy zachowaniu tego samego poziomu efektywności paliwowej. Opony z nowej linii nadają się również do całorocznej jazdy, ponieważ spełniają wymogi stawiane oponom zimowym: posiadają nie tylko znak M+S, lecz także symbol „alpejski”, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu (3PMSF). Więcej informacji o KMAX można uzyskać na stronie www.goodyear.eu/truck.

Oferta Goodyear Dunlop Europe obejmuje ponad 400 różnych typów opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie oryginalne. Są wśród nich: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania i Volvo. Goodyear jest także dostawcą opon dla wszystkich największych producentów naczep. Dzięki ofercie Fleet First, w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine24h, pomoc drogowa, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread, Goodyear może zaproponować jeden z najszerszych w branży zakresów usług dedykowanych.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 52 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników.
W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.



[1] Z wyłączeniem Turcji i Rosji, gdzie będą dostępne w późniejszym terminie.

[2] Dla floty liczącej 50 pojazdów ciężarowych.

[3] Dotyczy opon na oś sterującą dla pojazdów ciężarowych.

[4] Estymacja  dla typowego 40-tonowego zespołu ciągnika 4x2 z trójosiową naczepą, przejeżdżającego rocznie
100 tys. km, zużywającego 32,3 litra paliwa na 100 km, przy cenie oleju napędowego 1,50 euro za litr. Goodyear FUELMAX S w rozmiarze 385/55 R22.5; FUELMAX D w rozmiarze 315/70 R22.5 i  FUELMAX T w rozmiarze 435/50 R19.5, uzyskujące odpowiednio klasę A, B i A  w zakresie efektywności paliwowej na unijnej etykiecie,
w porównaniu z oponami o tych samych rozmiarach, uzyskującymi klasę D w zakresie efektywności paliwowej. Dane są podawane w zaokrągleniu oraz zależą od przyjętych założeń roboczych i innych parametrów, takich jak: typ pojazdu, warunki drogowe i styl jady. Wyniki mają charakter ilustracyjny i nie są wiążące dla Goodyeara.

[5] W porównaniu do LHS II+ i LHD II+. Testy przeprowadzone we współpracy z różnymi europejskimi flotami pod nadzorem Goodyeara. Rozmiar opony 315/70 R22.5. Testy przeprowadzone między lipcem 2011 r. a czerwcem 2013 r. pokazują, że opony FUELMAX S i FUELMAX D charakteryzują się oporem toczenia niższym
o maksymalnie 6% i 10% w porównaniu z Goodyear Marathon LHS II+ i LHD II+.

[6] W porównaniu do LHS II i LHD II. Testy przeprowadzone we współpracy z różnymi europejskimi flotami pod nadzorem Goodyeara. Rozmiar opony 315/70 R22.5. Testy przeprowadzone między lipcem 2011 r. a czerwcem 2013 r. pokazują, że opony FUELMAX S i FUELMAX D charakteryzują się przebiegami dłuższymi o odpowiednio 15% i 10% w porównaniu z Goodyear Marathon LHS II i LHD II.

[7] Opony uzyskują różne parametry w unijnej klasyfikacji w zależności do rozmiaru. Więcej informacji na stronie www.goodyear.eu/truck.

[8] Goodyear LHS II+ i LHD II+. 

[9] W porównaniu do LHS II i LHD II. Testy przeprowadzone we współpracy z różnymi europejskimi flotami pod nadzorem Goodyear. Rozmiar opony 315/80 R22.5. Testy przeprowadzone między lipcem 2011 r. a czerwcem 2013 r. pokazały, że opony KMAX S i KMAX D mogą osiągać przebiegi dłuższe nawet o 30% i 35% w porównaniu z Goodyear RHS II and RHD II+.


Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.