Audi A1 e-tron

informacja prasowa | 12/06/2013 10:06

Napędzane elektrycznie Audi A1 e-tron stworzono z myślą o miejskich aglomeracjach. Range Extender dodatkowo zwiększa jego zasięg. Potencjał pojazdu Audi testuje w ramach zakrojonego na szeroką skalę projektu rządu niemieckiego „Schaufenster Elektromobilität“ ("Witryna elektromobilność").

Kompaktowe, dynamiczne, ekonomiczne i co najważniejsze, nieemitujące dwutlenku węgla do atmosfery podczas krótkich przejazdów. Dzięki tym cechom, Audi A1 e-tron idealnie się nadaje do inteligentnego użytkowania w warunkach miejskich. Testowanie modelu, przeprowadzane w warunkach eksploatacji flotowej, Audi zakończyło z pozytywnym skutkiem jeszcze w roku 2012. Badane egzemplarze pokonały łącznie odległość 50 tys. km. Zgromadzona wiedza na temat ich ładowania i funkcjonowania podczas codziennego użytkowania oraz na temat oczekiwań i zadowolenia uczestników projektu, przyniosła ze sobą wiele nowych i pozytywnych informacji. Uczestnicy testów wykorzystywali możliwości jakie daje zasięg Audi A1 e-tron, oszczędzając na kosztach zależnie od indywidualnego stylu jazdy, od czterech do siedmiu euro na 100 km.

Audi A1 e-tron, w swojej drugiej wersji, zyskało dodatkową moc. Elektryczny silnik, za pośrednictwem jednostopniowej przekładni przekazuje na przednie koła generowaną przez siebie moc maksymalną 85 kW i moment obrotowy 300 Nm.
Od zera do 100 km/h samochód przyspiesza w 9,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 130 km/h.

Akumulator litowo-jonowy zbudowany w kształcie litery T, magazynujący 13,3 kWh energii, zapewnia w trybie jazdy elektrycznej zasięg 50 km. Korzystając z domowego gniazdka pod napięciem 230 V, można go naładować do pełna w około trzy godziny. Gdy wybieramy się w dłuższą podróż,  umieszczony z tyłu pojazdu, kompaktowy i lekki jednowirnikowy silnik Wankla o mocy 25 kW (34 KM) i pojemności 354 cm3, zwiększa zasięg auta do 250 km. Jednocześnie, nie połączony mechanicznie z kołami przedniej osi Range Extender, ładuje akumulator za pośrednictwem alternatora.

Audi, w ramach projektu „Schaufenster Elektromobilität“ ("Witryna elektromobilność") testuje osiemdziesiąt egzemplarzy A1 e-tron w jego dwóch wersjach. Ta inicjatywa rządu niemieckiego obejmuje liczne projekty w Bawarii, Saksonii, Badenii-Wirtembergii, Berlinie i Brandenburgii oraz w Dolnej Saksonii. Przewiduje się, że osoby testujące pojazdy w ramach sześciu projektów cząstkowych w których bierze udział Audi, pokonają ok. miliona kilometrów. We wszystkich testach, cztery ringi współpracują z miejscowymi partnerami.

Obecnie, w rodzimym Ingolstadt, Audi rozpoczyna realizację projektu „Inteligentne ładowanie“ (niem. „Intelligentes Laden“). Testowanych w nim będzie pięć pojazdów, a przedsięwzięcie koncentruje się na opracowaniu systemu sterującego infrastrukturą komunikacyjną i umożliwiającą ładowanie pojazdów. Trzynaście inteligentnych stacji ładujących – pięć w garażach uczestników testów, sześć w naziemnych piętrowych parkingach Audi i dwa w śródmieściu, mogą komunikować się ze smartfonami osób testujących pojazdy. Dzięki temu, uczestnicy uzyskują informację o najbliżej położonym stanowisku doładowującym, mogą je zarezerwować, a także zdalnie sprawdzić poziom naładowania pojazdu.

W projekcie „E-NUE“ prowadzonym w Norymberdze, pięć firm otrzyma po jednym Audi A1 e-tron, które pracownicy będą wykorzystywać w celach służbowych i prywatnych. Podobne założenia ma przedsięwzięcie realizowane w Berlinie: „Dojeżdżać do pracy i ładować“ (niem. „Pendeln und Laden“), w którym testowanych będzie dwadzieścia pięć egzemplarzy tego kompaktowego samochodu. Używać ich  będą osoby, które mieszkają w rejonie Potsdamer Platz lub dojeżdżają tu do pracy. Audi zapewni im zindywidualizowany pakiet usług. Realizacja projektów w Berlinie i Norymberdze rozpocznie się latem tego roku.

W stolicy Bawarii z kolei, właśnie rozpoczyna się projekt „E-Plan Monachium“. Piętnaście osób, które w jego ramach otrzymają Audi A1 e-tron, to mieszkańcy dzielnicy Schwabing, nie posiadający własnego garażu. W związku z tym, będą korzystać z publicznej infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów pojazdu.

Późnym latem, w Garmisch-Partenkirchen, wystartuje przedsięwzięcie „sun2car@GAP“. Jego celem jest zbadanie jak Audi A1 e-tron współpracuje z domowymi źródłami dostarczania energii. Domy dwudziestu uczestników projektu wyposażono w instalacje fotowoltaiczne. Urządzenie do ładowania wallbox, umieszczone w ścianie garażu, dostosowuje proces ładowania do pracy innych urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym – zależnie od ilości światła słonecznego, godziny i priorytetów użytkowników. Kolejny aspekt, to włączenie zużytych akumulatorów samochodowych do stacjonarnego systemu magazynowania energii. W projekt „sun2car@GAP“ zostanie zaangażowanych dziesięć egzemplarzy Audi A1 e-tron.

Natomiast w Stuttgarcie, od niedawna trwa projekt „Witryna NEoS“ (niem. „Schaufenster NEoS“). Jest to kontynuacja własnych badań flotowych, przeprowadzonych przez Audi w 2012 roku w Monachium. Piętnaście gospodarstw domowych i pięć firm otrzymało najpierw po jednym egzemplarzu A1 Sportback 1.4 TFSI, a następnie zastąpiono je A1 e-tron. To bezpośrednie porównanie obu typów pojazdów, wraz z towarzyszącymi mu badaniami rynkowymi, ma dać informacje o zachowaniu klientów i wykorzystaniu prywatnej i publicznej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

Audi A1 e-tron: Dane techniczne

Pojemność silnika range extender

354 cm3

Moc silnika range extender

25 kW (34 KM)

Moment obrotowy silnika range extender

300 Nm

Moc silnika elektrycznego

maksymalnie 85 kW

Moment obrotowy silnika elektrycznego

maksymalnie 300 Nm

Pojemność akumulatora

13,3 kWh

Zasięg w trybie jazdy elektrycznej

50 km

Łączny zasięg

250 km

0 – 100 km/h

9,8 s

Prędkość maksymalna

130 km/h*

Długość / szerokość / wysokość

3954 / 1740 / 1441 mm

Rozstaw osi

2 469 mm

Ciężar własny

1 407 kg

*ograniczona elektronicznie


Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.

Nowość dostępna w sieci:

Audi